05 /10 /2014
project

De voorspellende waarde van toets en advies

Er worden verschillende instrumenten gebruikt om te bepalen waar een leerling na de basisschool het beste heen kan gaan: het leerlingvolgsysteem, de eindtoets basisonderwijs, het advies van de leerkracht maar ook intelligentietoetsen en andere bronnen. Welke instrumenten werken het beste? Wat zijn de verschillen tussen de instrumenten? En als ze tot andere uitkomsten leiden, waar ligt dat dan aan?



 
x


Aanspreekpunt

Trudie Schils  

Programma leider Educatieve Agenda Limburg, Kennis/As-project Universiteit Maastricht Hoofdonderzoeker, vakgroep Algemene Economie, Maastricht University School of Business and Economics
t.schils@maastrichtuniversity.nl

Ik werk als onderwijseconoom aan onderzoek over onderwijs. Het onderzoek in onze onderzoeksgroep onderwijseconomie is geïnspireerd op de gedachte dat het onderwijs alleen verbeterd kan worden door een goede samenwerking tussen onderwijsveld, onderwijsbeleid en onderwijsonderzoek. Mijn rol binnen de academische werkplaats onderwijs is om deze samenwerking te stimuleren en ook om te onderzoeken hoe deze samenwerking het beste vorm gegeven kan worden. Ik ben daarnaast ook contactpersoon naar de Educatieve Agenda Limburg.

Projectleden

Lex Borghans  

Hoogleraar Arbeidseconomie en Sociaal Beleid • General Economics 2 (Macro), School of Business and Economics
lex.borghans@maastrichtuniversity.nl

Onderwijs neemt een belangrijke plaats in in de maatschappij. Er is veel tijd en geld mee gemoeid. Terwijl het belang van goed onderwijs alleen maar groter lijkt te worden, lopen we steeds vaker tegen de grenzen aan van wat mogelijk is. Mijn onderzoek gaat over de afwegingen die gemaakt worden in het onderwijs.

Ron Diris  

Post-doctoraal onderzoeker, Projectleider MBO binnen de OnderwijsMonitor Limburg, vakgroep Algemene Economie, Maastricht University School of Business and Economics
r.diris@maastrichtuniversity.nl

Ik doe als onderwijseconoom onderzoek naar de effecten van verschillende aspecten van het schoolcurriculum op de uitkomsten van leerlingen op zowel de korte als de lange termijn. Daarnaast focust mijn werk zich op de rol van toetsing binnen het onderwijs, en dat met name op wat toetsen wel en niet meten en hoe we de informatie die toetsen geven op de beste manier kunnen gebruiken.

Contactinformatie

Tongersestraat 6
6211 LM Maastricht
Telefoon: +31 43 388 36 20 

Stuur ons een email

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze ontwikkelingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven

Social

Volg ons op social media.